Professionelle dialoger med forældre styrker det psykiske arbejdsmiljø

I uge 32, lige inden eleverne startede på deres nye skoleår, fik i alt ca. 400 lærere, pædagoger og ledere på seks skoler i Københavns Kommune træning i Professionel forældredialog – en samtalemetode udviklet af Arbejdsmiljø København
Billede
Arbejdsmiljø København

I uge 32 havde bl.a. Skolen på Strandboulevarden og Amager Fælled Skole besøg af konsulenter fra Arbejdsmiljø København, hvor der blev trænet forældredialoger ud fra konkrete cases. På Skolen på Strandboulevarden var det den toårige trivselsundersøgelse blandt personalet, der blev afsættet for at arbejde med Professionel forældredialog.

Professionel forældredialog er en arbejdsmiljøindsats, der hjælper med at forebygge at samarbejdet mellem forældre og lærere bliver svært. Og hjælp til at håndtere det, når det er blevet svært eller konfliktfyldt.

Noget af det, der er vigtigt for arbejdsmiljøet på vores arbejdsplads, det er få talt tingene igennem, så det ikke sætter sig i maverne eller hovederne som en nervøsitet til næste gang, der kommer et vanskeligt samarbejde
Lars Aaberg
Leder, Skolen på Strandboulevarden

Værktøjet kan bruges af lærere, pædagoger og ledere til at løsne de hårdknuder, der kan opstå i dialogen med forældre. Et fælles sprog og værktøjer kan styrke rammerne for et konstruktivt og løsningsorienteret samarbejde om barnet.

Ansvar for dialogen

’’Det handler ikke om at give forældre mere ret, men om at gøre sig mere umage med at være den professionelle part, der styrer måden, dialogen foregår på. Forskning viser nemlig, at vi kan leve med et andet resultat, end vi havde regnet med, hvis vi bare har oplevet os set, hørt og forstået i dialogen. Som lærer og pædagog har man ansvaret for at dialogen foregår på en god måde. At være ’vedholdende venlig’ er at være professionel´´ siger chefkonsulent Nana Emilie Scheibel fra Arbejdsmiljø København.

Trine Borch, leder på Amager Fælled Skole, udtaler, at ’’vi nu kan være mere på forkant, og når man er på forkant, kan man bedre planlægge tingene, og så er der bedre plads til, hvis der pludselig opstår noget.’’ En god strategi for kommunikation er også noget af det, som skolen prøver at sætte fokus på, siger Trine Borch og fortsætter ’’vi informerer og lytter og går i dialog, men inden for nogle rammer, og det synes jeg, at Nana og Eline hjalp os meget med. Værktøjerne er meget overskuelige, og de hjælper. De har givet handlemuligheder og et andet sprog og en større lyst til at gå på opdagelse i, hvad er egentlig forældrenes positive intention med det her?’’

Noget af det, som virkelig er fremragende ved Professionel forældredialog, er at selv ved nogle sager, hvor man er gået lidt kold i det, så tænker man alligevel, ah, jeg kan godt finde en eller anden vej ind i det
Trine Borch
Leder, Amager Fælled Skole

Professionelle dialoger styrker skolens psykiske arbejdsmiljø 

For ledere, lærere og pædagoger er der en direkte sammenhæng mellem det psykiske arbejdsmiljø og den professionalisering, der er i dagligdagens dialoger med forældre og om forældre på skolen. ’’Det er vigtigere, end man lige tror, at have en professionel tilgang, når man taler om forældrene. Også selvom man taler om, hvor svært det kan være. Vi bruger den målestok, at dialogen skal foregå på en måde, så man faktisk ikke ville blive flov eller skamfuld, hvis forælderen ved et uheld havde overhørt, hvordan de professionelle parter omtaler dem,” fortsætter Nana Emilie Scheibel.  

Erfaringer fra skoler, der har arbejdet med Professionel forældredialog viser, at metoden kan give færre konflikter og klager, større forældretilfredshed og styrket trivsel hos medarbejderne.

Professionel forældredialog er et gratis tilbud til folkeskoler og klynger i Københavns Kommune. Arbejdsmiljø København udbyder både lederkurser og arbejdspladsforløb i Professionel forældredialog, og vil I i betragtning i 2025, så er det godt at skrive sig op allerede nu.

Vil du vide mere om Professionel forældredialog? Kontakt chefkonsulent Nana Emilie Scheibel på mail u82x@kk.dk

Læs mere om metoden Professionelle forældredialoger