Til ledere: Inspiration til den gode balance ved særlige behov

Mange ledere oplever et dilemma, når de har en medarbejder ansat på særlige vilkår, og samtidig har et ansvar overfor helheden og de øvrige medarbejdere. Hos Arbejdsmiljø København kan du hente inspiration til at lykkes med opgaven.
Billede
Arbejdsmiljø København

Som leder skal du indimellem finde løsninger sammen med medarbejdere, hvis arbejdsevne er nedsat – midlertidigt eller varigt. Det kan betyde, at opgaver bliver lagt ud til arbejdsfællesskabet, som må organisere sig på en ny måde. Det kan være en vanskelig opgave at vurdere, hvor meget arbejdsfællesskabet er i stand til at rumme i den konkrete situation.

Nyt redskab 

Tidlig Indsats har udviklet et nyt redskab, Rummelighed i arbejdsfællesskabet. Her får du ideer til at undersøge og vurdere dit mulighedsrum, hvis du får brug for at lave sygefraværsaftaler og andre aftaler om særlige vilkår med en medarbejder. Du bliver guidet igennem relevante overvejelser og ideer til, hvordan du har øje for kollegernes arbejdsmiljø, og hvad du kan gøre for at forebygge mistrivsel.

Dialogværktøj - Rummelighed i arbejdsfællesskabet, er et af flere konkrete værktøjer der kan hjælpe med at holde fokus på helheden, og give inspiration til, hvordan arbejdsfællesskabet kan inddrages og styrkes, så I sammen kan finde den gode balance.

Du står ikke alene

Der er også fokus på, at du som leder ikke står alene, når du håndterer de svære dilemmaer. Københavns Kommune har formuleret politikker og en strategi for håndtering af fravær og rummelighed.

Brug også din ledergruppe til at drøfte situationen, og inddrag arbejdsmiljøgruppen og eventuelt MED til at udvikle fælles holdninger til fravær og rummelighed. 

Hvis du har brug for yderligere inspiration eller sparring, kan du ringe til Tidlig indsats’ Hotline, dagligt fra klokken 9-13 på telefon 3366 5766 / tast 1

Læs mere om Rummelighed i arbejdsfællesskabet