Her finder I information om, hvad der er godt at gøre i svarperioden under trivselsundersøgelsen
Mens trivselsundersøgelsen gennemføres, kan I:
- Skabe rammerne for, at medarbejderne kan deltage i undersøgelsen
- Sikre at medarbejderne kan få afklaret eventuelle spørgsmål om undersøgelsen
- Skabe tillid til anonymiteten
- Afklare hvilken tidsperiode, som trivselsundersøgelsen dækker
- Kommunikere som planlagt i kommunikationsplanen
Det kan være med til at sikre en god svarprocent:
- At ledelsen melder ud, at medarbejderundersøgelsen er vigtig, og hvad resultaterne vil blive brugt til
- At medarbejderne kan bruge arbejdstiden til at besvare spørgeskemaet. Arbejdspladsen kan fx aftale, at skemaet udfyldes i et bestemt tidsrum
- At der er stillet hjælperedskaber, som fx computer, til rådighed til besvarelse
- At medarbejdere med læsevanskeligheder får hjælp
- At alle medarbejdere får spørgeskemaet. Vær opmærksom på, om nogle er fraværende pga. sygdom, skifteholdsarbejde eller andet
- Følg med i svarbarometeret undervejs og lav eventuelt små, lokale konkurrencer for at motivere medarbejderne til at svare på spørgeskemaet.
Materialer til arbejdet med trivselsundersøgelsen
Læs mere og find materialer
Find kontaktpersoner, spørgeramme og faktaark til ledere mm.